Układ odpornościowy

Odporność jest obniżona, jeśli często łapiesz infekcje, szybko się męczysz, źle sypiasz. Możesz wzmocnić swój układ odpornościowy, stosując się do kilku prostych rad. Oto 10 sposobów na wzmocnienie odporności.

  • Sen i wypoczynek wzmacniają odporność

    Przemęczony organizm jest podatniejszy na infekcję. Dlatego nie wolno zarywać nocy, niedosypiać.

  • Rezygnacja z używek wspomaga układ odpornościowy

Alkohol, papierosy, kawa niszczą witaminy (głównie witaminę C) i mikroelementy (Zn, Mg), które wzmacniają nasze siły obronne. Chociaż rzucenie palenia jest trudne, na pewno warto choćby ograniczyć liczbę wypalanych papierosów.

  • Hartowanie organizmu to podstawa budowania odporności

Od dawna zalecanym sposobem na hartowanie organizmu jest naprzemienny natrysk. Najpierw ciało polewamy ciepłą wodą (20-30 sekund), a potem chłodną (2-3 sekundy).

  • Aktywność fizyczna

Co najmniej 3 razy w tygodniu poświęcaj 30 minut na ruch. Wybieraj taki sposób aktywności, np. bieganie, jazda na rowerze, pływanie, by tętno osiągało wartość 130 uderzeń na minutę.

  • Dieta wzmacniająca odporność

W diecie wzmacniającej (The Super Healthy 50 Foods) odporność powinny się znaleźć warzywa i owoce, które obfitują w tzw. antyoksydanty (przeciwutleniacze), a które – walcząc z wolnymi rodnikami – sprzyjają naszej odporności. Są to głównie witaminy A, C i E, zawarte m.in. w marchwi, szpinaku, brokułach, pomidorach, papryce (zwłaszcza czerwonej), cytrusach oraz porzeczkach i truskawkach (także mrożonych).

  • Czosnek na odporność

Czosnek, mimo zapachu i ostrego smaku, który może drażnić, jest niezrównany w oczyszczaniu organizmu z toksyn, metali ciężkich i drobnoustrojów chorobotwórczych.

Według medycyny chińskiej w naszym organizmie są niewidoczne kanały przepływu życiowej energii. Jeśli na ich drodze powstają blokady, odporność słabnie. Aby temu zapobiec warto wykonywać 2 – 3 razy dziennie delikatny masaż newralgicznych punktów. Najważniejszym jest punkt tuż poniżej rzepki kolana. Jego ucisk sprawia, że zwiększa się produkcja białych ciałek krwi.

  • Leki wzmacniające odporność, witamina D, Omega 3, 

  • Żeń-szeń Działanie: adaptogenne, tonizujące, przeciwskurczowe, antytoksyczne, łagodzące, nasercowe : rozszerzające naczynia i stymulujące krążenie, regulujące pracę wątroby. Stymulant układu immunologicznego i nerwowego.
  • Aloe barbadensis Aloes działa tonizująco, antybiotycznie, odtruwająco, przeciwzapalnie, hemostatycznie, stymuluje system odpornościowy, usuwa parazyty z przewodu pokarmowego.

Układ immunologiczny ma na celu ochronę organizmu przed wieloma chorobami, poprzez identyfikację i likwidowanie patogenów i komórek nowotworowych. Wykrywane są różnorakie odmiany zakaźnych czynnikówwirusybakteriegrzybypierwotniaki i robaki pasożytnicze. Musi więc posiadać umiejętność rozróżniania zdrowych komórek i tkanek organizmu (self), od szkodliwych patogenów (non-self). Wykrywanie patogenów jest skomplikowane, gdyż dzięki ewolucji przystosowują się, zmieniając swoje zachowanie i metabolizm.

pl.wikipedia.org/, poradnikzdrowie.pl, pixbay.com